Malatya’dan Dünya Kuru Kayısı Pazarına Büyük Katkı
Malatya, dünya kuru kayısı ihtiyacının büyük bir bölümünü karşılıyor ve 1978 yılından bu yana ihracat verilerini kaydediyor. Bu süre zarfında, yaklaşık 3 milyon ton ürün dünya genelinde çok sayıda ülkeye ihraç edilerek 8 milyar dolarlık gelir elde edildi.
Malatya’nın meşhur coğrafi işaretli ürünlerinden biri olan “mişmiş” olarak da bilinen Malatya kayısısı, Türkiye’nin Avrupa Birliği nezdinde tanınmış bir marka haline gelmiş durumda. Bu lezzetli meyve, sadece damakları şenlendirmeyle kalmayıp ülke ekonomisine de önemli katkılar sunuyor.
İlk kayısı ihracat verilerine göre, 1978’de 893 bin 350 ağaçtan 37 bin 10 ton yaş kayısı üretilen Malatya’da, geçen yıl ise 8 milyon 425 bin kayısı ağacından 690 bin 730 ton yaş kayısı elde edildi.
Malatya’dan dünyanın dört bir yanına gönderilen kayısılar, 1978’de 6 bin 854 ton kuru kayısı ihracatıyla başladı ve günümüzde 100 bin ton seviyelerine yükseldi. Bu süreçte 3 milyon ton civarında “mişmiş” ihraç edilen Malatya, yaklaşık 8 milyar dolar gelir elde etti.
Malatya Ticaret Borsası Başkanı Ramazan Özcan, Malatya kayısısının bölge ve Türkiye ekonomisi için stratejik bir öneme sahip olduğunu belirtti. Özcan, kayısının başarılı hikayesine değinerek, “Malatya’da yaş ve kuru kayısı üretimi 1978’de kayıt altına alınmaya başlıyor. Bu süre zarfında, üretim ve ihracatta büyük artışlar yaşanıyor ve Malatya kayısısı dünya çapında tanınan bir marka haline geliyor.” dedi.
Günümüzde yaklaşık 8,5 milyon kayısı ağacının bulunduğu Malatya’da, binlerce kişi kayısı üretimiyle geçimini sağlıyor. Kayısı ihracatındaki artış trendine dikkat çeken Özcan, “Malatya’dan dünyaya yaklaşık 3 milyon ton kuru kayısı ihraç edildi ve 8 milyar dolarlık gelir elde edildi. Bu başarı, bölgenin ve ülkenin ekonomisine önemli katkılar sağlıyor.” şeklinde konuştu.